מה הכוונה?
תחילה, נסביר מה הכוונה ב"לקצר "URL. URL הוא ראשי תיבות באנגלית של Uniform Resource Locator. בעברית התרגום הוא מען משאבים אחיד. הכוונה היא לרצף האותיות שמופיע בלוחית הקישור, ומייצג את הדף האינטרנטי, במילים פשוטות מדובר בכתובת האתר.
כתובת ארוכה – ניפוץ המיתוס
לרוב כתובת זאת מסורבלת וארוכה, ככל שנכנסים לעמוד יותר ספציפי. כידוע יש באינטרנט אתרים, דפים ועמודים בכמות אינסופית, ובשל כך רווחת הסברה כי יש להשתמש בכתובות ארוכות כדי "לא לחזור על אותו צירוף". המיתוס הוא שחובה להשתמש בכתובות ארוכות על מנת ליצור קומבינציות רבות, והוא נשבר לפני כעשר שנים בערך, כשהחלו לצוץ האתרים לקיצור קישורים כפטריות אחרי הגשם. האתרים הללו מגשימים לנו חלום, הופכים קישור ארוך ומסורבל לקישור קצר וקליט, ולעיתים אפילו ממותג. הכוונה היא שהקישור הארוך כאורך הגלות לובש "תחפושת" של קישור קצר יותר, המכיל את שם האתר דרכו קיצרנו את הקישור.
לאחר שהבנו את הרקע, נסביר את הפרקטיקה, הפעולות שצריך לעשות על מנת לקצר URL
- תחילה עלינו למצוא את האתר שברצוננו לקצר דרכו את הקישור. קיימים ברשת מגוון אתרים שמציעים לקצר קישורים, הבולט שבהם הוא דידלי. תחילה עלינו לבחון את השטח לפני שאנו מקצרים, שכן אתרים רבים מציעים שירותים שונים. חלק מהאתרים מציעים גרסה משודרגת בתשלום, חלק מציעים גישה לנתונים מעניינים על הקישור, וחלק מאפשרים גם התאמה אישית לקישור שלנו. בדידלי אפשר למצוא את כל אלה.
- לאחר שהתבייתנו על האתר שלנו מתוך אינספור אפשרויות הבחירה הגיע הזמן לצאת לדרך. עלינו להדביק את הקישור בלוחית המיועדת, ללחוץ על כפתור הקיצור ולתת לקסם לקרות. תוך כעשר שניות קיבלנו קישור חדש מהניילונים, המכיל בתוכו כאמור את קידומת האתר המקצר. הגיע הזמן להפיץ את הקישור החדש ולהשוויץ בו לחברינו.
- חשבתם שהעבודה נגמרה כאן? חשבו שנית. הקישור המקוצר כבר רץ חזק והכול הולך כמתוכנן. כעת זה הזמן לקטוף את פירות ההצלחה של הקישור שלכם. קישור מקוצר מאפשר לנו לראות כמה הקליקו עליו, מאיזה מכשיר, ומאילו מדינות. יתרונות שאין אנו נהנים מהם בקישור מן המניין. נתונים אלו יכולים לעזור לנו למקד את הפרסום שלנו, ולהבין היכן אנו עומדים מבחינת כניסות לאתר.
קישור קצר מושך יותר
משרד עורכי דין במרכז הארץ נעזר באתר קיצור קישור, ודיווח על עליה חדה בכניסות לאתר, מה שכמובן העלה את הפניות למשרד ואת הרווחים. קישור ארוך המכיל בתוכו תווים רבים, לעיתים גם הסימן של אחוז, או סימן של סולמית עלול להרתיע. הקונוטציה הראשונית היא של וירוס, שגיאה, זמן המתנה ארוך או בקיצור משהו שלא היינו רוצים להקליק עליו. קישור קצר לעומת זאת הוא אטרקטיבי לגולש, ומעודד לחיצה. אל תתעצלו, תקצרו.