הכל על כתיבה לרשתות החברתיות

כבר כמעט 15 שנים שהרשתות החברתיות מלוות אותנו בכל חגיגה, חופשה או מאורע חדשותי מסעיר. בתחילת שנות ה2000 אתרים כגון "חבר'ה", "מקושרים" הישראלים או "מייספיס" הבינלאומית סימנו את תחילת התופעה. לקראת סוף שנות ה2000, פרצה פייסבוק אל השוק הישראלי והבינלאומי והפכה את השימוש ברשתות החברתיות לנפוץ כמו שליחת הודעת טקסט בפלאפון.

מהן רשתות חברתיות?

רשתות חברתיות הן אתרי אינטרנט, שבשונה מאתרי תוכן רגילים, מבוססים לחלוטין על פעילויות, תכנים וקשרים שיוצרים ומעלים הגולשים בהם. ברשתות אלו קיים לכל משתמש עמוד פרופיל אישי, הניתן לעריכה ולהתאמה אישית. לאחר יצירת הפרופיל האישי, המשתמשים ברשת יכולים ליצור ביניהם סוגים שונים של קשרים – כגון "עוקבים" או "חברים". באמצעות קשרים אלו הרשת חושפת את המשתמש לתוכן שמעלים פרופילים שהוא סימן כקרובים אליו או ככאלו שמעניינים אותו במיוחד.

תכנים ברשתות החברתיות

מאז פריצתה של פייסבוק לתודעה, מספר רשתות חברתיות נוספות פרצו לתודעה, ובראשן יו-טיוב, המהווה פלטפורמה לפרסום סרטונים, ואינסטגרם (שנרכשה על ידי פייסבוק) המתרכזת דווקא בפרסום תמונות. לפני פתיחת פרופיל עסקי או אישי ותחילת הכתיבה והפרסום, מומלץ להבין את ההבדלים בין הרשתות החברתיות השונות ואת קהל היעד האופייני לכל רשת חברתית. בעוד שפייסבוק מאפשרת פרסום בצורה ממוקדת לפי קהל יעד וסלחנית, יחסית, לטקסטים ארוכים, אינסטגרם מתמקד בפרסום חזותי- ויזואלי, שלצידו ניתן להוסיף טקסט אישי המלווה את התמונה. רשתות אחרות, כגון טוויטר, טיק-טוק או סנאפ צ'ט מכוונת לקהלי יעד נקודתיים ולא מתאימות לכל סוגי הקהלים.

מה היתרונות בלכתוב ברשתות החברתיות?

לפרופיל פעיל ברשתות החברתיות יתרונות רבים ליוצרים, בעלי עסקים קטנים וגדולים וגם לסתם אנשים מן הישוב. לאדם הפרטי, הרשת החברתית מספקת דרך קלה ונוחה להתעדכן ולעדכן מעגל חברים ומשפחה רחב במאורעות חייו. ליוצר המבקש לפרסם את יצירותיו – הן בתמונה, טקסט או סרטון – יכול להשיג חשיפה רחבה יחסית ללא עלות. לבעל העסק הקטן, הרשת החברתית מספקת אמצעי יעיל וזול יחסית לפרסם את עצמו, ליצור קהל צרכנים נאמן ולשמור עם לקוחותיו על קשר אישי יחסית. עסקים גדולים ורשתות יכולים להשתמש ברשת החברתית על מנת לצמצם את תחושת הניכור והמרחק של הצרכן מהן, ולשפר את איכות השירות שהן מציעות – בהשקעה קטנה יחסית.

דע את קהל היעד

כדי להפיק את המיטב מהפרום ברשתות החברתיות, חשוב להבין מראש מיהו קהל היעד שלך, באיזו רשת חברתית הוא נמצא וכיצד כדאי לפנות אליו. לדוגמה, טוויטר נחשבת כרשת חברתית בעלת כמות משתתפים קטנה בישראל – אך הפעילים בה נחשבים כמובילי דעת קהל, אינטלגנטים ושנונים. במידה ואלו האנשים אליהם אתה מעוניין להגיע, פרופיל בעל ציוצים מושחזים וכתובים היטב בטוויטר יקדם את מטרתך. לעומת זאת, אם קהל היעד שלך כולל נשים צעירות המתעניינות בלייף-סטייל ועיצוב, דווקא חשבון אינסטגרם עשיר בתמונות מושכות ובמלל קצר בנושאים אלו יהיה כלי יעיל. בני נוער כיום נמצאים יותר באינסטגרם, טיק טוק וסנאפ צ'אט, בעוד שקהל מבוגר יותר שומר אמונים לתכנים המועלים בפייסבוק.

רשתות חברתיות

פוסטים עושים באהבה או שלא עושים בכלל

בין אם אתם מפרסמים מוצר או משווקים את המשרד שלכם, מציעים שירות או משתפים תמונות וחוויות מחייכם – זכרו שחשוב במיוחד לכתוב על נושאים שאתם אוהבים ומתמצאים בהם. אין צורך לשמור את הקלפים קרוב לחזה – קהל הקוראים ברשתות מעריך כנות וחשיפה ומתגמל אותה בתגובת ושיתופים. לדוגמה, אם המוצר שאותו אתם משווקים עבר דרך ארוכה עד להגעתו לארץ – ספרו על מסעו ועל תהליך הכנתו. אם אתם מספקים שירות בתחום מסויים – הציעו טיפים ומדריכים מתוך התחום שיועילו לעוקבים שלכם.

התוכן הוא המלך

כאמור, הרשתות החברתיות מתבססות על תוכן שהמשתתפים מעלים. לכן מי שיספק כתיבת תוכן איכותי ומעניין יצליח להתפרסם ולהגיע לקוראין נוספים, ומי שיתמקד במכירה בלבד בלי לספק תוכן העומד בפני עצמו לא יצליח להתקדם מעבר לגבול מסויים. מה הוא תוכן איכותי? כל תוכן שנותן ערך מוסף לקורא – בין אם רגשי או מידעי. תן לקורא שלך משהו מעניין, חדש, שהוא עדיין לא ידע. תמיד תשאל את עצמך – אם אני הייתי קורא את הפרסום הזה, מה הייתי מקבל ממנו? מה היה גורם לי להקדיש כמה שניות מהחיים ולקרוא אותו?

בסך הכל, מי שיכתוב בהתמדה על נושא שמעניין אותו והוא בקיא בו, ברשת החברתית המתאימה, באופן המעניק ערך לקוראיו – ככל נראה יצליח להשיג את מטרותיו ברשתות החברתיות. ובכל זאת, לפני סיום, ניתן לכם כמה טיפים שישפרו את הכתיבה שלכם ברשתות החברתיות.

כללי אצבע לכותבים ברשתות החברתיות

פתיחה מעניינת גם בפייסבוק וגם באינסטגרם, שני המשפטים הראשונים הם אלו שהקוראים יראו בסריקה של הפיד. השתמשו בשתי השורות הראשונות לסקרן את הקורא, להבטיח לו ערך מהמשך הקריאה ולהבהיר לו מה יהיה הערך הזה.

ערך, ערך, ערך אין דרך להדגיש יותר מדי את העובדה שהערך שהפוסטים שלכם נותנים לקורא הוא שיקבע את חייו הויראליים או את מותו הבודד של הפוסט שלכם. האם אתם מיידעים את הקורא על מבצע חד פעמי? מציעים לו פתרון חדשני לבעיה המעיקה עליו? מבקשים לעורר בו הזדהות, צחוק או עצב? היו ממוקדים בערך שאתם מבקשים להעניק ודאגו שהוא יעבור באופן ברור ופשוט.

גובה העיניים כדי להקל על הקורא לקבל את הערך שאתם מבקשים לתת לו, כתבו בגובה העיניים, בשפה שאינה מקצועית מדי ובצורה חברית ולא מתאמצת. כמובן, יש צורך להתאים את שפת הכתיבה למטרת העמוד ולקהל היעד שלו – עסקים כמו בנק, קופת חולים או משרד רואי חשבון יכתבו בצורה מעט יותר מקצועית ורשמית מרשת פיצריות, אך לכולם מומלץ להימנע משימוש בשפה גבוהה, מקצועית או מתנשאת.

סיימו בפעולה נסו לסיים את הפוסטים שלכם בהבהרת הפעולה המומלצת בעקבות קריאת הפוסט. למשל – הגיבו, ספרו מה דעתכם, בקרו באתר שלי, קיבעו פגישה ראשונה, וכו',

סולמיות או לא להיות באינסטגרם, סימון המילה בסולמית -ה"האשטג" המפורסם – מכניס את התמונה שפירסמתם למאגר התמונות שיעלו בחיפוש המילה שתייגתם. לכן, ככל שתתייגו יותר מילים רלוונטיות לתמונה, כך החשיפה שלה תגדל.

צאו מהבועה או לפחות, דאגו להיות בבועות הנכונות: עקבו אחרי טרנדים ברשתות החברתיות ונצלו אותם כדי למנף את עצמכם או את העמוד שלכם. כולם מעבירים דחקה על הבחירות? אל תהססו להצטרף. אגב בחירות, גם החיבור למתרחש מחוץ לרשתות יכול להואיל לעמוד שלכם – פרסומים הקשורים להתרחשויות אקטואליות, אירועים ואפילו חגים מתקבלים בברכה ברשת.

אל תהיו סנובים תגיבו לקוראים ולמגיבים שלכם, היו פעילים בקבוצות מקצועיות שרלוונטיות לתחום העמוד שלכם, אל תחששו לחלוק ידע, הגיבו בדפים של עמיתים ופרגנו גם למתחרים כשמתאים.

תמיד טוב להוסיף תמונות מחקרים מראים כי פוסטים עם תמונה בפייסבוק זוכים למעל 50% יותר לייקים ומעל 100% יותר תגובות מצורות תוכן אחרות. לכן, נסו לחבר תמונה מתאימה לפוסטים שלכם. בהזדמנות זו גם נציין שאם תצליחו לייצר קו של תמונות המזוהות עם העמוד שלכם (להבדיל משימוש בתמונה רנדומלית מגוגל או משאטרסטוק), לעוקבים אחריכם יהיה קל יותר לגלות נאמנות לעמוד ולזהות פוסטים שלכם לאורך הפיד.

פחות זה יותר תיאוריות שלמות נבנות סביב אורך הטקסט המומלץ, אורכי הפסקאות ואפילו אורכי השורות בפוסט. בגדול ניתן לסכם ולומר – אם אתם יכולים להעביר את הערך שבחרתם לתת בעשר מילים במקום בעשרים וחמש – לכו על זה. מחקרי רשתות מראים שאנשים נוהגים לסרוק את הטקסטים ברשתות החברתיות ברפרוף ולא לקרוא אותם באופן מעמיק. לכן, לא מפתיע שהפוסטים היעילים ביותר מכילים עד 80 תווים, ופוסטים הכוללים פחות מ250 תווים מתפקדים טוב יותר באופן משמעותי מפוסטים המכילים מעל 250 תווים. לעיתים קרובות עדיף לייצר פוסט קצר עם הפניה לטקסט ארוך חיצוני על פני כתיבת פוסט ארוך במיוחד. מאותה הסיבה, יש המאמינים שחלוקת הטקסט לשורות קצרות מקלה על הקריאה שלו ומשפרת את החשיפה לטקסט.

לסיכום

את הטיפים המרכזיים שנתנו במאמר זה, אפשר לסכם במשפט אחד: כתבו תוכן שנראה לכם רלוונטי, מחדש ומעניין, בצורה קריאה ובגובה העיניים, ותוך התייחסות לטרנדים ולאירועים בעולם הוירטאולי והמציאותי. בנוסף על כך, אל תחששו לשתף את החברים והמשפחה בתוכן שהתחלתם לכתוב. לפעמים התגובות והשיתוף שלהם יהיו הדבר שיעזור לכם לעלות על הגל ולצבור עוקבים נוספים. ועכשיו, תורכם – ספרו לנו איזה טיפים ושיטות עזרו לכם במיוחד להתחיל לכתוב ברשתות החברתיות?

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
רשתות חברתיות ראשית

מידע נוסף בנושא

איך מגדילים חשיפה באינסטגרם?

הרשתות החברתיות משנות את האלגוריתם שלהן מידי כמה חודשים. מדובר בעובדה ידועה שמקשה על בעלי עסקים, כותבי תוכן ומותגים שמשתמשים בהן כדי לשווק את העסק