האם פרסום דבר אמת – יכול להיחשב לשון הרע

התשובה הפשוטה לשאלה שבכותרת היא: "כן". אבל כמו תמיד, המציאות קצת יותר מורכבת מהתיאור הפשטני הזה ולכן, יש לשאול: מתי פרסום דבר אמת נחשב לשון הרע בעיני החוק. עורך דין יוני לוי, מומחה בין היתר לענייני חוק לשון הרע, מציע כמה הסברים פשוטים.

 

מה זה לשון הרע בדיוק?

עורך דין לוי מסביר כי כאשר מזכירים את נושא לשון הרע במשפט הישראלי, הכוונה היא לפרסום אמירה הפוגעת בכבודו  או שמו הטוב של אדם, או ארגון כלשהו. הדגש כאן הוא על נושא הפרסום, מפני שרק אם הדברים פורסמו ברבים, כמו באמצעי התקשורת, או באינטרנט, הם עשויים להיחשב עבירה בעיני החוק. זאת מפני שפרסום אמירה פוגענית, גם אם יש בה מן האמת, יכול לגרום השפלה ופגיעה במקור הפרנסה של אדם, או בעשייה אחרת שלו.

גם בהלכה היהודית קיימת התייחסות חמורה ביותר לנושא לשון הרע ואף במדינות רבות, בהן קבוע הנושא בחוק. למעשה, החוק בישראל מתייחס לפרסום לשון הרע כאל עבירה פלילית, הנושאת עימה עונשים כבדים של קנסות ואף עד שלוש שנות מאסר בפועל – הכל בהתאם לחומרת המעשים. בנוסף, יכול אדם שנפגע מעבירה זאת להגיש גם תביעה אזרחית כדי לזכות בפיצויים נכבדים.

 

איזון בין חופש הביטוי וחוק לשון הרע

יש מן הסתירה בקביעה כי גם דבר אמת יכול להיחשב לשון הרע ולחשוף את מפרסם הדברים לתביעה פלילית ואזרחית כאשר חופש הביטוי נחשב זכות בסיסית וחשובה בישראל. יחד עם זאת, חשוב להבין כי החוק מגביל גם במקרה הזה את הנושא לפי כמה שיקולים, כי בית המשפט מתייחס באופן שונה אל פרסום דבר אמת לעומת פרסום דבר שקר וכי פרסום לא ייחשב לשון הרע, בתנאים הבאים:

 

  • הדברים פורסמו באופן מקצועי על ידי עיתונאי במסגרת תפקידו, כאשר הוא יכול להוכיח כי הפרסום נשען על עובדות מוצקות
  • הדברים פורסמו כדי להזהיר את הציבור מפני התנהגות מסוכנת, או פוגענית של אדם ,או ארגון ולכן יש בהם עניין לציבור, גם אם הם פוגעים באדם. לדוגמה, אם הפרסום עוסק בהזהרת הציבור מפני בעל עסק שנוהג להונות את לקוחותיו באופן מכוון וקבוע.
  • הדברים פורסמו כמאמר דעה, באופן שמבהיר כי מדובר בדעה ולא בעובדה, על ידי איש תקשורת שזוהי עבודתו
  • הדברים פורסמו במסגרת תוכנית סאטירה, או קריקטורה

 

לסיכום

אם כן, ניתן לראות כי גם פרסום דבר אמת יכול להיחשב עבירת לשון הרע, אם אין בו עניין לציבור וכן תחת מערכת שלמה של שיקולים נוספים. יש לזכור גם כי מערכת המשפט מגנה על חופש הביטוי של הציבור בישראל ולכן נוטה ליחס מקל במקרה של פרסום דבר אמת. יחד עם זאת, אין להקל ראש בפרסום לשון הרע מכל סוג שהוא ואם יש חשש לקיום עבירה של לשון הרע, חשוב לפנות לייעוץ משפטי כדי לטפל בבעיה באופן מקצועי.

לשון הרע

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
לשון הרע ראשית

מידע נוסף בנושא

5 מקצועות שניתן ללמוד מרחוק

עולם חדש נפתח בפנינו בעידן הטכנולוגיה והוא – למידה מרחוק. מה בעצם יתרונות הלמידה מרחוק? בראש ובראשונה, למידה מרחוק מאפשרת לכם גמישות! גמישות במקום ולפעמים

מה זה לימודי NLP ולמי זה מתאים?

לאחרונה אנחנו שומעים הרבה על NLP. אנשים רבים לומדים על הנושא. אנשים שעוסקים בנושא מספרים על שינויי חיים מעמיקים וטובים בזמן קצר יחסית. מטפלים שנעזרים

6 מוצרי הרבלייף שניתן לקנות אונליין

המוצרים של הרבלייף תופסים תאוצה בשנים האחרונות בקרב אנשים המעוניינים להשיל ממשקלם כמה קילוגרמים. מעבר להרזיה, מדובר על מוצרים בריאים המכילים חלבונים, ויטמינים, מינרלים, סיבים