כך תבצעו סקירת ספרות בצורה נכונה

מי לא נתקל במשימה הגדולה- לכתוב סקירת ספרות. בשיעורי ספרות בתיכון, בדרך לתואר, בעבודה האקדמאית- לא יודעים מאיפה להתחיל, רוצים לכתוב כמו פרופרסורים? כך תכתבו סקירה ספרותית מצויינת.

 

מהי הסקירה הספרותית?

הסקירה הספרותית קיימת בכל מיני תחומים שונים, אך לשאלה מהי סקירת ספרות יש תשובה אחת- סקירה של חומר קיים לצורך סיכום או מחקר גדול יותר. הסקירות קיימות במגוון תחומי דעת- ישנן סקירות ספרות אומנותיות, לדוגמא סיכומי ספרים או סיפורים קצרים, סקירות ספרות מחקריות שמסקרות מאמרים ומחקרים שונים כדי לחתור לנקודה או תזה מחקרית ואפילו סקירות ספרות לצורך לימוד נושא.

היום נתרכז בסקירות המחקריות שנועדו לסכם חומר קיים בתחום מסויים והן מתבססות על מאמרים ומחקרים שכבר קיימים בנושא. הסקירה הספרותית המחקרית היא לרוב חלק מעבודת סמינריון או עבודה אקדמאית כלשהי והיא החלק שעליו מתבסס המידע שמוצג בכל העבודה. הסקירה מהווה בסיס מחקרי לתזה או לטענה שמציגה העבודה כולה- היא מעין ״בסיס עובדתי״ למאמר כולו.

כך תבצעו סקירת ספרות בצורה נכונה

כיצד מורכבת סקירה ספרותית?

סקירה ספרותית מוצלחת מורכבת בשיטת המשפך- כלומר פירוט מידע מהרעיון הכללי והרקע אל הנושא הספציפי בו נתרכז. לדוגמא אם העבודה שלי מתרכזת ביצירה הספציפית- ״נערה עם עגיל פנינה״ של יאן ורמיר אני אתחיל מלפרט על אמנות ריאליסטית, על התקופה שבה נוצרה, יצירותיו של יאן ורמיר וחייו ולבסוף אפרט על היצירה הספציפית.

החשיבות של שיטת המשפך היא להוביל את הקורא דרך כל הידע הנדרש כדי שבסוף הנקודה תועבר בלי הקשרים שלא הוסברו. כלומר שהקורא יסיים את המאמר בלי שאלות שלא נענו- כמו להסביר לילד: להניח שאין לקורא רקע בנושא ולא לקפוץ ישר למסקנה.

 

מה חשוב בסקירה?

חשוב לזכור שסקירה ספרותית נועדה לאסוף את הנקודות העיקריות ממידע רב שנכתב בנושא, כלומר הרעיון הוא לא להציג כל דבר שאי פעם נכתב בנושא מסויים אלא לאסוף את הרעיונות המרכזיים והמסקנות שאחרים כבר סיכמו לפנינו. לכן חשוב בסקירה להתמקד בעיקרי הדברים מכל מקור ולא פשוט לכתוב את כל מה שנאמר.

חשוב לזכור שהסקירה מהווה רקע ובסיס לכל העבודה ולכן חשוב שהיא תהיה מוצלחת: סקירה מוצלחת צריכה להיות כתובה היטב, מקיפה, מבוססת על מקורות מהימנים, עניינית, מעניינת וברורה. הסקירה הספרותית היא גם הדבר הראשון שהקורא נתקל בו בעבודה והיא גם החלק הכי חשוב לביסוס הטענות שלכם- לכן חשוב להשקיע בה.

 

לסיכום

סקירה ספרותית היא סקירה חדשה על חומר שנכתב בתחום מסויים, לרוב כבסיס לעבודה או מחקר אקדמאי. בסקירה הכותב יסקר מאמרים ומחקרים כתובים בנושא עליו העבודה מדברת. בעזרת המידע שקיים כותב הסקירה יוכיח ויבסס את הטענות שיטען בהמשך. הסקירה היא החלק הכי חשוב בעבודה ולכן חשוב שהיא תהיה איכותית, כתובה היטב ומעניינת.

כך תבצעו סקירת ספרות בצורה נכונה

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
כך תבצעו סקירת ספרות בצורה נכונה

מידע נוסף בנושא

אילו סוגי רמקולים קיימים בשוק?

בעולם האודיו קיים מגוון רחב של סוגי רמקולים, המיועדים לשימושים שונים ולהעדפות אישיות מגוונות. בין סוגי הרמקולים הנפוצים ביותר ניתן למצוא רמקולים ביתיים, רמקולים ניידים,

5 מקצועות שניתן ללמוד מרחוק

עולם חדש נפתח בפנינו בעידן הטכנולוגיה והוא – למידה מרחוק. מה בעצם יתרונות הלמידה מרחוק? בראש ובראשונה, למידה מרחוק מאפשרת לכם גמישות! גמישות במקום ולפעמים

מה זה לימודי NLP ולמי זה מתאים?

לאחרונה אנחנו שומעים הרבה על NLP. אנשים רבים לומדים על הנושא. אנשים שעוסקים בנושא מספרים על שינויי חיים מעמיקים וטובים בזמן קצר יחסית. מטפלים שנעזרים

6 מוצרי הרבלייף שניתן לקנות אונליין

המוצרים של הרבלייף תופסים תאוצה בשנים האחרונות בקרב אנשים המעוניינים להשיל ממשקלם כמה קילוגרמים. מעבר להרזיה, מדובר על מוצרים בריאים המכילים חלבונים, ויטמינים, מינרלים, סיבים