הברכות היומיות שכל יהודי צריך להכיר

חשיבות הברכות בחיי היהודי

במהלך כל יום בחיי היהודי, מרגע הקימה בבוקר ועד לעצימת עיניו רגע לפני שהוא שוקע בשינה, נפגש היהודי עם צורה מיוחדת של הודיה לאלוקיו. צורה זו נקראת, "ברכה". הברכות מתחילות בדרך כלל בנוסח: "ברוך אתה…" (למעט יוצאות דופן) ועוסקות בהודאה לאלוקים בהקשר ובסיטואציה בהן נמצא היהודי.

ביהדות, חלק ניכר מהקשר לבורא מתבטא בעובדה שהיהודי שומר המצוות מכיר בנוכחותו התמידית של אלוקיו, בחסדים הגדולים בהם נוהג אלוקים עם עולמו וברואיו, ובשלל המתנות שניתנות לנבראים ללא שום מטרת רווח או תמורה. מהות זו באה לידי ביטוי בברכה.

מעבר לצורך בברכות השונות, ביהדות קיימת חובה הלכתית לברך מאה ברכות בכל יום. שורשי החיוב מוצגים ב"טור", אחד מספרי היסוד המרכזיים ביהדות. ה"טור" מתאר שעם ישראל בתקופת דוד הוכה במגפה אכזרית, שהמיתה בכל יום מאה אנשים, עד שדוד המלך תיקן חובה לכל יהודי לברך מאה ברכות בכל יום, ולאחר מכן נפסקה המגפה.

הסיפור רמוז בפס' בתנ"ך שמתאר את דוד בו כתוב: "נאום הגבר הוקם על", ואם תחשבו את הגימטריה של המילה "על" במחשבון גימטריה, תגלו כי הגימטריה היא מאה.

נציג בפניכם את הברכות המרכזיות איתן נפגש היהודי במהלך היום, ונפרט בפניכם אודותיהן.

 

ברכות מרכזיות

ברכות השחר

ביהדות, קיים רצף ברכות מרתק, אותן חייב כל יהודי לברך בעת הקימה בבוקר. רצף הברכות מקביל לכל שלב אותו עובר אדם שקם בבוקר, ועבור כל שלב היהודי מברך ומודה לאלוקיו. לדוגמה, על עצם העובדה שהאדם מסוגל לפקוח את עיניו בבוקר בשעת הקימה ולהתבונן בעולם שקיים סביבו, קיימת הברכה: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם פוקח עיוורים". רצף ברכות זה, נקרא "ברכות השחר".

 

שמונה עשרה

במהלך היום, מחויב היהודי בשלוש תפילות. התפילות הן שילוב של טקסטים רבים, שהמרכזי שבהם הוא: "תפילת שמונה עשרה", בתפילה זו, משולבות 19 ברכות (18 שתוקנו בהתחלה ולאחר מכן נוספה ברכה נוספת), שממקדות ומרכיבות את מגוון הנושאים עליהם מתפלל היהודי לאלוקיו. כל ברכה מסתיימת בחתימה שייחודית לה בצירוף "ברוך אתה ה' ".

 

ברכות על אוכל וברכת המזון

במהלך היום, אנחנו אוכלים ושותים מגוון סוגים של מזון ושתייה, אך אין כל ספק שהמרכיב היסודי והמרכזי במזון, לאורך כל ההיסטוריה, היה הלחם. לכן, בעת אכילת לחם, מחויב היהודי בסוף האכילה בברכה ארוכה באופן יחסי לשאר הברכות על מזון ומשקאות. ברכה זו נקראת "ברכת המזון". ומורכבת ממספר ברכות שחוברו יחד בשלבים שונים בהיסטוריה.

עבור שאר מיני האוכל והשתייה, קיימות מגוון ברכות קצרות, המתחלקות לקטגוריות השונות של מוצרי המזון והשתייה אותם נרצה לאכול. ברכות אלו נקראות: "ברכות הנהנין".

כך סקרנו בקצרה את הברכות המרכזיות איתן נפגש היהודי בחיי היום יום.

 

ילד דתי

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
ספר

מידע נוסף בנושא

5 מקצועות שניתן ללמוד מרחוק

עולם חדש נפתח בפנינו בעידן הטכנולוגיה והוא – למידה מרחוק. מה בעצם יתרונות הלמידה מרחוק? בראש ובראשונה, למידה מרחוק מאפשרת לכם גמישות! גמישות במקום ולפעמים

מה זה לימודי NLP ולמי זה מתאים?

לאחרונה אנחנו שומעים הרבה על NLP. אנשים רבים לומדים על הנושא. אנשים שעוסקים בנושא מספרים על שינויי חיים מעמיקים וטובים בזמן קצר יחסית. מטפלים שנעזרים

6 מוצרי הרבלייף שניתן לקנות אונליין

המוצרים של הרבלייף תופסים תאוצה בשנים האחרונות בקרב אנשים המעוניינים להשיל ממשקלם כמה קילוגרמים. מעבר להרזיה, מדובר על מוצרים בריאים המכילים חלבונים, ויטמינים, מינרלים, סיבים